ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΓΚΑΝΙΑΤΣΙΑ

ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Γιατί η πρώιμη παρέμβαση στη λογοθεραπεία μοιάζει με παιχνίδι;

      Πολλοί γονείς ξαφνιάζονται όταν βλέπουν έναν λογοθεραπευτή  να παίζει με το παιδί τους αντί να  κάθεται σε ένα τραπέζι και να του δείχνει κάρτες ή να του  μαθαίνει καινούριες λέξεις. Οι γονείς μπορεί να ανησυχούν αν το παιδί τους δε μιλάει, αλλά αυτό που θα ανησυχήσει πραγματικά έναν λογοθεραπευτή είναι αν το παιδί δε μιμείται. Η ικανότητα της μίμησης είναι το κλειδί στην ανάπτυξη της επικοινωνίας επειδή συμπεριλαμβάνεται σ αυτή η ιδέα πως «βλέπω ότι κάνεις κάτι και μετά το κάνω και εγώ», το ίδιο  ακριβώς  ισχύει και με τους ήχους αλλά και τις λέξεις. Για ένα παιδί το να μιμείται σημαίνει ότι είναι αναπτυξιακά έτοιμο αλλά και ότι κατέχει  τις  κινητικές και γνωστικές ικανότητες που χρειάζεται για να μιμηθεί μια πράξη. Όταν λοιπόν το παιδί δεν είναι αναπτυξιακά έτοιμο για να μάθει λέξεις  πηγαίνουμε ένα στάδιο πίσω και δουλεύουμε την ικανότητά του να μιμείται.

Αναπτύσσοντας την ικανότητα της μίμησης

            Αρχικά ο λογοθεραπευτής θα προσπαθήσει να αναπτύξει την μιμική ικανότητα του παιδιού με οικία προς το παιδί παιχνίδια,όπως ένα αυτοκινητάκι,μια κούκλα,μια μπάλα. Το σημαντικότερο μέρος αυτών των δραστηριοτήτων είναι η ενθάρρυνση του παιδιού ώστε να αντιγράψει τις κινήσεις του λογοθεραπευτή. Ακόμη μπορεί να μάθει στο παιδί μερικές απλές κινήσεις με το σώμα όπως το να χτυπά παλαμάκια και κάποιες συγκεκριμένες στοματοπροσωπικές ασκήσεις. Μετά από αυτό σειρά έχει η εκμάθηση  απλών ήχων μέσα από το παιχνίδι,όπως «ααααα» ή «ωωωω» συνοδευόμενες από έκπληξη ή απογοήτευση. Ακόμα μαθαίνει στο παιδί τι ήχο κάνει το αυτοκίνητο , η αγελάδα, ο αέρας που φυσάει κ.α. Επόμενο βήμα είναι κάποιες «λέξεις» που τις επαναλαμβάνουμε συχνά στα μικρά παιδιά, όπως «μπουμ» , «κουκου-τζα» και μερικές πραγματικές λέξεις όπως  «πάει», «έλα» ακόμα και απλά παιδικά τραγουδάκια.

Μόλις κατακτηθεί και αυτό το στάδιο ο λογοθεραπευτής μπορεί να ξεκινήσει εισάγοντας πλέον μόνο πραγματικές λέξεις.Μέχρι αυτό το βήμα το παιδί θα πρέπει να έχει πιάσει το νόημα του «βλέπω τι κάνεις και το κάνω κι εγώ» και να ανταποκρίνεται καλύτερα. Όλοι γνωρίζουμε ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα μέσα από το παιχνίδι και γι αυτό όλες οι παραπάνω δραστηριότητες θα πρέπει να γίνονται παίζοντας. Αυτό θα ενθαρρύνει το παιδί να είναι πιο συγκεντρωμένο και να θέλει να συμμετέχει.

Σχόλια / Απαντήσεις

Απάντησε ή σχολίασε την ερώτηση πρώτος!

Εισαγωγή απάντησης / σχόλιου:

Μόνο τα μέλη μας μπορούν να σχολιάσουν.

Πηνελόπη Γκανιάτσια

Λογοθεραπεύτρια